Citaat uit het PF nr.2 2015: “alleen een fotograaf die een duidelijke doelgroep heeft zal het op de lange duur redden”. De discussie Specialiseren of Generaliseren is weer eens opgerakeld. Een terechte discussie. Een van de fotografen van STUDIOVHF vond de aandacht van specialisatie op de fotoacademie al totaal misplaatst. Er zitten immers veel specialisten werkloos thuis of hebben er een baan naast. Generaliseren leek hem een betere optie en STUDIOVHF heeft zich ontwikkeld tot een veelzijdig fotografische dienstverlener. Voor de zakelijke markt, dat dan weer wel. Opdrachtgevers zijn echter vrijwel nooit op zoek naar een multitalent die beweert alles te kunnen maken zoals de klant het wilt. Ze zijn op zoek naar een fotograaf die in hun ogen ruime ervaring heeft met het betreffende onderwerp.
Fotograaf Zwolle richt zich bedrijven en biedt zich aan als maker van bedrijfsportretten en profielfoto’s, maar ook producten, bedrijfsportretten en bedrijfspanden. Dit valt onder de overkoepelende noemer van bedrijfsfotografie. Op de website van STUDIOVHF is dit nog verder opgesplitst in de specialisaties reclamefotografie, productfotografie en interieurfotografie. Bedrijfsfotografie is wel generalistisch, want in principe kan ieder bedrijf tot de doelgroep behoren. Van eenmanszaken of ZZP-ers zoals ze nu heten tot grote internationale concerns in de industrie of zakelijke dienstverlening. Een steengoede productfotograaf is niet noodzakelijkerwijs ook dezelfde innemende persoon die de eigenschappen heeft een persoon op zijn gemak te laten voelen voor een goed portret. Bedrijfsfotografie Specialisatie is de toegevoegde waarde waarop een opdrachtgever met overtuiging voor een fotograaf kan kiezen. Zoals gezegd is de specialisatie bedrijfsfotografie erg breed. Opdrachtgever en aanbieder moeten elkaar ook vinden en het woord bedrijfsfotografie mag dan wel gebruikelijk zijn in de fotografie branche, als zoekwoord word ‘bedrijfsfotografie’ weinig gebruikt. Dit geldt overigens ook voor andere niche zoekwoorden. Als ze wel gebruikt worden komen de juiste sites wel snel naar boven. Een algemene zoekterm als ‘fotograaf plaatsnaam‘ of in het geval van STUDIOVHF Fotograaf Zwolle, wordt ook veel door potentiele zakelijke opdrachtgevers gebruikt. De eerste 10 plaatsen worden echter uitsluitend bezet door fotografen die zich richten op de particuliere opdrachtgevers. Bedrijven moeten zich eerst door sites met bruidsfoto’s, familiefoto’s en roze sites met de zg. ‘newborn fotografie’ heen worstelen. STUDIOVHF heeft zich ten doel gesteld zich als enige zakelijke aanbieder een plek te verwerven op de eerste pagina met de competatieve zoekterm: Fotograaf Zwolle.
|