Notes Online
Image default
Aanbiedingen

Hoe u de klantgerichtheid van uw webwinkel vergroot: 10 simpele tips

ecommerce development

Zo’n concept als klantgerichtheid is erg geliefd bij promotiespecialisten en marketeers in hun werk. Tegelijkertijd begrijpt niet iedereen volledig wat het is, vaak in de overtuiging dat dit alleen maar zorg is voor de cliënt en de bereidheid om al zijn grillen te volgen. Maar het is niet zo.

Klantgerichtheid is het vermogen van een bedrijf om vooruit te komen, te anticiperen op de behoeften van de klant en hun verwachtingen te overtreffen.

Uit enquêtegegevens blijkt dat bijna de helft van de gebruikers aankopen zal herhalen op een locatie die zij als klantgericht beschouwen. Hieronder vindt u handige tips om uw online winkel klantgericht te maken.

Hoe klantgerichtheid er in de praktijk uitziet

De belangrijkste uitgangspunten voor het organiseren van een klantgericht bedrijf zijn:

  • De noodzaak om de vraag van de consument voortdurend te bestuderen en uw service te verbeteren op basis van deze gegevens;
  • Klanten gemak bieden bij het bedienen. Dit kunnen speciale voorwaarden zijn of diensten die doorlopend worden geleverd, of aanbiedingen voor specifieke groepen klanten.
  • De meest nauwkeurige selectie van goederen of diensten voor de behoeften van de klant. Nadat de klant de voorgestelde opties heeft gezien, moet hij precies vinden waarnaar hij op zoek was en zal hij nergens anders heen gaan.
  • Snelle feedbackverwerking. Dit is niet alleen een snelle reactie op recensies en opmerkingen, maar ook de mogelijkheid om advies in te winnen en de reactie van klanten te stimuleren door het uitvoeren van enquêtes, kortingsbonnen voor recensies, enz.

Waarom is klantgerichtheid zo belangrijk voor een online winkel?

Kijk maar naar een paar cijfers. Ze kunnen verschillen afhankelijk van het werkterrein van de winkel, maar de algemene trend is voor iedereen hetzelfde:

  • Gemiddeld leveren terugkerende en terugkerende klanten de winkel 3 keer meer winst op dan nieuwe gebruikers.
  • Ongeveer 86% van de klanten is bereid meer te betalen als ze de service leuk vinden.
  • Elke tweede klant staat klaar voor een spontane aankoop als de service gericht was op zijn behoeften.
  • Na de eerste negatieve ervaring van interactie met het bedrijf, zal ongeveer 30% van de klanten dit weigeren.

Klantgerichtheid bevordert langdurige klantrelaties, helpt aarzelende gebruikers te behouden en voegt waarde toe aan elke individuele klant.

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van hoe u uw website klantgericht kunt maken en hoe dit de bedrijfsprestaties kan verbeteren.

1) Analyse van de doelgroep moet constant worden uitgevoerd

Met een systematische studie van de doelgroep en zijn “problemen”, kunt u niet alleen opties bieden die voldoen aan de behoeften van klanten op dit moment, maar ook toekomstige wensen voorspellen. Het is de moeite waard om niet alleen op de verkoopcijfers van de winkel te letten, maar ook op hoe sitebezoekers zich gedragen: wat ze in de zoekbalk zetten, na het bekijken van welke informatie ze de site verlaten, naar welk deel van de pagina ze scrollen.

Toen we bijvoorbeeld aan een project voor een cosmeticawinkel werkten, ontdekten we dat een aanzienlijk deel van de klanten mannen zijn die cadeaus voor vrouwen kopen. We hebben aan het bestelformulier de mogelijkheid toegevoegd om mooi af te rekenen, waardoor de gemiddelde cheque met 1,7 keer is gegroeid. Zo was het niet alleen mogelijk om zorg te tonen voor klanten, maar ook om direct het inkomen van de winkel te vergroten.

2) Besteed aandacht aan feedback

De beste tool om winkelgroeipunten te identificeren, is het verzamelen van feedback van echte sitebezoekers. Toen we bijvoorbeeld werkten aan het ontwerp van een website die autobanden verkoopt, ontdekten we dat ongeveer 30% van de klanten problemen ondervond bij het plaatsen van een bestelling. Door de technische tekortkomingen van het formulier weg te werken, was het mogelijk om de conversie van de site meer dan te verdubbelen.

3) Doe individuele suggesties

Om bezoekers van de kledingsite snel de producten te laten vinden die ze nodig hebben, hebben we de sectie ‘Aanbiedingen voor jou’ geïmplementeerd. Gebruikers hebben informatie over zichzelf ingevoerd en het systeem heeft automatisch aanbiedingen geselecteerd op basis van de ingevoerde gegevens. Herenkleding werd bijvoorbeeld in XL-maten uitgegeven of schoenen alleen in maat 43. Ook kregen kopers regelmatig berichten over acties die bij hen pasten. Deze eenvoudige dingen helpen bij het opbouwen van een positief merkimago en laten uw klanten zien dat u om hen geeft.

4) Laat gebruikers niet lang wachten

Reageer zo snel mogelijk op verzoeken van sitebezoekers. In het huidige levensritme zullen mensen niet lang wachten. Als u geen contact opneemt met de klant, betekent dit dat concurrenten het zullen doen. Een snelle reactiesnelheid kan naar de startpagina van de site of bestemmingspagina worden gebracht als een van de concurrentievoordelen. Het belangrijkste is om de vermelde reactietijd op het beroep in acht te nemen.

5) Sitenavigatie moet comfortabel zijn

Als u complexe producten verkoopt, moet u er rekening mee houden hoe de koper naar die producten zal zoeken. De klant kan worden geholpen door de sorteerparameters in een apart menu, waar het de moeite waard is om zowel professionele namen als populaire zoekopdrachten te plaatsen.

6) Zoeken op de website moet het leven van de klant gemakkelijker maken

Overweeg om dit te doen uw zoekbalk op te maken. Het kunnen zowel zoeksuggesties zijn als het toevoegen van foto’s die verschijnen bij het invoeren van gegevens.

7) Stel SEO-filtering in

Nadat de gebruiker vanuit de zoekmachine naar de site is gegaan, moet hij niet zomaar naar een pagina gaan die voor zijn verzoek is geselecteerd, maar moet hij met behulp van filters snel het product vinden dat hij nodig heeft. Voor het project van een bloemenwinkel hebben we het bijvoorbeeld zo gemaakt dat een potentiële koper voor het verzoek “roze lelies” niet alleen op de productpagina terechtkwam, maar op het gedeelte van de site gewijd aan lelies, waar hij desgewenst de kleur kon veranderen, de grootte of opstelling van het boeket kon kiezen. Door de mogelijkheid toe te voegen om goederen te filteren en te sorteren voor de klanten van de site, wordt het zoekbereik beperkt.

8) Voeg een productkiezer toe aan de site

De klant weet niet altijd welke parameters moeten worden gebruikt om een ​​bepaald product te selecteren. Voor een parfumwebsite hebben we bijvoorbeeld een 4-stappenkiezer gemaakt die de klant eenvoudige vragen stelde en een aanbieding produceerde die op een aantal criteria was gefilterd.

9) Bied gebruikers de mogelijkheid om producten in het winkelmandje of items uit ‘Favorieten’ te delen

Voor bepaalde categorieën winkels, zoals winkels die goederen voor kinderen verkopen, is deze functie een uitstekende manier om de klantloyaliteit te vergroten.

10) Het bestelformulier moet zo gemakkelijk mogelijk zijn

Hier is het de moeite waard om na te denken over de kleine dingen die een klant kan tegenkomen bij het plaatsen van een applicatie. U kunt de mogelijkheid toevoegen om de hoeveelheid contant geld op te geven, zodat de koerier altijd wisselgeld heeft. Sommige klanten bestellen geen goederen voor zichzelf, dus het is absoluut noodzakelijk om de gelegenheid te geven om de ontvanger van de bestelling aan te geven. Niet iedereen voelt zich op zijn gemak bij het bevestigen van een bestelling via een telefoontje van een telefoniste. Geef uw klanten een keuze.

Klantgerichtheid is continue productontwikkeling. Met deze simpele tips maak je jouw project klantvriendelijker. Als u een gegarandeerd resultaat wilt, laat dan een verzoek voor een audit achter. We zullen echte feiten geven over de effectiviteit van uw hulpmiddel en aanbevelingen doen om deze te verbeteren.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

web developer

https://webdevelopmentapp.com/nl/development.html