Wanneer je als docent besloten hebt, om je meer te gaan focussen op het ‘docent als coach’ aspect, dan heb je misschien al wel een idee hoe jij dit zelf vorm zou willen gaan geven, maar misschien ook nog wel helemaal niet. Er zijn natuurlijk meerdere manieren, maar de kans is groot dat jij wel open staat voor een aantal tips. Ook wanneer je als ouder hoort dat de docent van jouw zoon of dochter zich wil gaan focussen op het coachen van leerlingen, dan wil je misschien wel graag weten wat dit nou precies inhoudt en wat het voor veranderingen teweeg kan gaan brengen. Waarom het zo belangrijk isDoor vragen te stellen kun je al een aantal deuren openen als coach in het onderwijs. Door de juiste vragen te stellen kun je als docent zorgen dat leerlingen feedback op hun eigen kwaliteiten en kunnen gaan geven, maar ook dat jij als docent ook de ruimte hebt om dit op een goede manier te doen en leerlingen onderling kunnen samen ook de kwaliteiten benoemen en bekijken en door dit te herhalen wordt het eigenlijk reflecteren en worden alle leerlingen individueel zich bewuster van hun eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten. Je kunt als docent gebruik maken van verschillende vragen om het optimale resultaat te behalen. Vragen om de deur te openenWanneer je als coachende docent denkvragen, informatieve vragen en vragen over zelfregulatie, komen de gesprekken op gang en begint het proces van ontwikkeling bij de leerling. Het is belangrijk dat de leerling ook zelf goed weet wat hij of zij zelf graag wil en niet het gevoel heeft dat hij of zij dit voor jou moet doen en het als een straf ziet. Op deze manier zal het enthousiasme minder zijn en het resultaat niet bereikt worden waar op gehoopt wordt. Daarvoor is het belangrijk dat de leerling zich bij de docent op het gemak voelt. Waarom een coachende docent een toevoeging isDoor een goede balans te vinden tussen de verbeterpunten van de leerling en continueren met het enthousiaste complimenten te geven over de goede punten van leerlingen en hier samen met het kind op blijft reflecteren, werkt de leerling eigenlijk onbewust en soms bewust aan zichzelf en zal hij of zij trots zijn op het resultaat dat er behaald is. Daarnaast ontstaat er een hechtere band tussen docent en leerling, omdat de leerling zich gezien voelt en geen nummertje is. Door leerlingen onderling te laten reflecteren, wordt deze band onderling hechter en worden ze gestimuleerd om elkaar te blijven helpen. |
